Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

søndag den 15. maj 2011

Endnu en Gedeblad



På sommerhusgrunden har jeg denne selvsåede busk med hvide blomster flere steder og jeg har ikke skænket den nogen særlig opmærksomhed tidligere.

Nu kunne jeg se at den jo minder noget om den busk med lyserøde blomster, som var "til opklaring" på bloggen Signes Vals og som viste sig at være en Tatarisk Gedeblad (Lonicera tatarica).


Jeg havde jo så et spor at gå efter og fik hurtigt opklaret at den jeg har her i haven er en Dunet Gedeblad.

Jeg har lånt denne tekst fra Wikipedia:

Dunet Gedeblad (Lonicera xylosteum) er en løvfældende busk med en bred, overhængende og tætgrenet vækstform.
Dunet Gedeblad er naturligt hjemmehørende i Danmark, hvor den danner underskov, skovbryn og krat i lyse løvskove på mineralrig lerbund.

5 kommentarer:

  1. Jeg syntes det er en smuk busk. Blomsterne minder mig lidt om Kaprifolie. Ærgerligt den smider bladene.
    God søndag Gro

    SvarSlet
  2. og så dufter den vel dejligt... eller hvad? Kaprifolie og gedeblad er det ikke det samme?

    SvarSlet
  3. De er i hvert fald i familie, men gedeblad dufter ikke af noget. Jeg har en del af dem i min have, de gror kraftigt og frøsår sig, så jeg har klippet dem ned flere gange. De kommer troligt igen med fine nye blade.
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. Dunet Gedeblad er en busk - Den almindelige kaprifolie der vokser vildt i Dk er en slyngplante. Tekst fra Wikipedia:
    Almindelig Gedeblad (Lonicera periclymenum) er en løvfældende lian med en kraftig, slyngende vækst. Grenene er lange og kun ganske lidt forgrenede.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  5. Uanset hvad det er så er den skøn. Jeg har flere selv sået kaprifolier i min hæk, og nyder dem hvert år inden hækken klippes.

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg