Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

lørdag den 21. maj 2011

Endelig blomstrer Porcelæn Ærenpris



Dette syn har jeg ventet på med glæde og spænding - for jeg vidste jo fra sidste år hvad jeg havde at glæde mig til når denne skønne Porcelæn Ærenpris ville begynde at blomstre her sidst i maj.

Jeg har også glædet mig til at vise den her på bloggen, da jeg tror at der er mange der ikke kender den. Jeg lagde mærke til den på nogle billeder i en af mine engelske havebøger og fandt så frem til et sted jeg kunne købe den her i landet.


Her på billedet ses det tydeligt hvorfor den har fået populærnavnet Porcelæn Ærenpris - den hvide blomst med de blå tegninger leder tanken hen på Muselmalet porcelæn.

Officielt hedder den Veronica Gentianoides og kendes også under navnet Ensianbladet Ærenpris.



Den giver rigtig mange frø og er meget nem at frøformere. Jeg drømmer om at have den 2-3 steder i hvert bed. Så jeg er i gang med formering af den - se tidligere indlæg.

Hvis I skal så den, så husk at så frøene meget spredt i urtepotten, da der er meget høj spiringsprocent. Den breder sig modereat - er vel blevet dobbet så stor som sidste år.

Jeg gætter på, at på bedre jord end min udpinte lerjord, vil den nok blive større, højere og mere frodig.

13 kommentarer:

  1. Den ser rigtig fin ud, jeg kendte den ikke, men måske kommer jeg til det. Det synes jeg det ser ud til :-)

    SvarSlet
  2. Åh altså - jeg må spørge naboen om jeg ikke må købe et stykke af hans jord (det er en landejendom). Min ønskeliste bliver længere og længere.
    Hvor er den fantastisk yndig.

    SvarSlet
  3. Sikke smukke billeder af din porcelæns ærenpris.
    Jeg har den også, og jeg elsker den også fordi den er så fin og sart at se på.
    Din virker mere blå end min, så jeg undrer mig om der måske findes flere slags. Men min står i halv skygge så måske får din mere sol.
    Skønne planter er det ihvertfald, og jeg tror måske også jeg vil prøve at så frøene :-) Jeg har delt min, så jeg har den to steder.
    Hilsen Hanne
    http://hanneihaven.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Hvor er den bare smuk :-) Købte en på plantemarked til mit nye staudebed. Det var vist dig, der anbefalede den...

    SvarSlet
  5. NEj nej jeg holder det ikke ud - Den er så smuk! og hvordan skal jeg dog få plads til den i min lille have som allerede er ved at blive fyldt op, SUK :-)
    Rigtig god søndag!
    Fro

    SvarSlet
  6. Utrolig smuk blomst, som jeg har glædet mig til at se i blomst (ud fra dit tidligere indlæg) - den kom da også lige på min ønskeliste :-)

    SvarSlet
  7. Så elegant, at skrive på ønskelisten.

    SvarSlet
  8. Hvor er den bare smuk :-)

    SvarSlet
  9. Hei! Jeg er din nye følgesvenn fra Norge:-)
    For en skjønn blog du har!Masser av flotte bilder!

    Ha en fin uke!

    Knus, Helene;o)

    SvarSlet
  10. Åh hvor er den bare smuk....kan godt forstå du er forelsket :0)

    Tusind tak for at dele ud af de skattede frø......de blev sået omgående.....så nu venter jeg spændt.....Posten skulle være på vej med byttehandlen - gerne i morgen :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  11. Så fik du dig endelig et flor af porcelæn ærenpris. Så yndig og smuk.

    I år er mine gået nærmest amok: http://www.blogpro.dk/blomsterhaven/blomsterhaven-2011/attachment/2011-05-blomsterhaven5/

    Når de er afblomstret, er jeg begyndt at klippe de lange blomsteraks af, for de selvsår sig ganske villigt. Smukke er de …

    - Kenn

    SvarSlet
  12. Ja, nu har jeg da ca 10 spir på planten og til næste år har jeg forhåbetlig mange gange 10 spir og så skal jeg til at finde nogen gode matchende naboer til den - måske den blå franske anemone Kenn viser på sin blog.

    SvarSlet
  13. Hej Berit

    Så fandt jeg frem til din blog, blot fordi jeg googlede "Porcelæn Ærenpris" jeg har fået nogle frø forærede af en anden blogger, men ved ikke helt hvordan jeg skal behandle dem og var heller ikke helt sikker på hvordan de så ud.
    Jeg har meldt mig som fast læser, og glæder mig til at følge med her på dine sider.

    Rigtig fin blog du har

    De bedste havehilsner fra Linda med bloggen Casa Asti- min kolonihave

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg