Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

lørdag den 18. august 2012

I det hvide hjørne...

....er der endelig kommet gang i blomstringen på havens sidste hvide lilje.

Da jeg tog afsted fra sommerhushaven sidste søndag var der kun knopper på den og da jeg kom hertil igen fredag aften så var der fire blomster sprunget ud.


Blomsterne springer ud "nedefra og op" ad stænglen og de er helt hvide. På knopstadiet var der lidt lyserød skygge på dem.


Update:  I følge pålidelige kilder må det være en orientalsk lilje - måske Casablanca eller Siberia. ( Tak for hjælpen Jan og Marit )

Jeg viser lige et billed tættere på:



Jeg har set efter i mine gemmer  og i billedarkívet finder jeg dette billed af en liljepakning - Lilium Regale - Kongelilje.
Kan det mon være den i en helt hvid udgave ??

Jeg må lige hjem og se i mine papir-faktura fra før jeg begyndte at bestille på internettet.

--------------------- o o o --------------------

I Citron-bedet er den nye staudesolsikke Helianthus 'Lemon Queen' sprunget ud med de første to blomster og det er nogen rigtig flotte planter der er vokset godt til på første sæson i haven.


Den er lysere gul og kold i tonen i forhold til min gamle staudesolsikke. Den er også meget forgrenet i toppen med rigtig mange knopper - den bliver vist en sensommer yndling hos mig i Citronbedet.

Staudesolsikke Helianthus 'Lemon Queen'

Den gamle varm gule staudesolsikke i mormorbedet


9 kommentarer:

  1. Hej Berit
    Den lilje du har i blomst har ikke noget at gøre med Lilium regale, du har fået en hvis orientaler istedet , sandsynligvis Casablanca (der findes mange hvide af slagsen)
    l.Regale er en trumpetlilje og den findes i en alm udg samt en ren hvid, men flot er din lilje !! også den limegule helianthus!

    SvarSlet
    Svar
    1. Så fandt jeg en gammel faktura fra 2007 og der står.....Casablanca

      Slet
  2. Din hvite lilje var virkelig flott! Jeg synes den ligner mye på en orientalsk lilje som heter 'Siberia' Den har også brune støvbærere. Håper du finner ut av hvem det er du har :-)

    SvarSlet
  3. Jeg holder med Jan og Marit, det er ikke Lilje Regal, men navnet på den kender jeg ikke. Jeg har en del hvide liljer, som er afblomstret nu, så din er lidt sen.
    Til gengæld er din Lemon Queen sprunget ud længe før min, jeg købte min hos Staudefeen sidste år. Der er mange knopper i, men det varer lidt endnu, inden den blomstrer.
    Smukt billede af din hvide lilje med den blå himmel som baggrund.

    SvarSlet
  4. Det er så flott med hvite blomster! Du har mye flott blomstring i hagen din nå!

    Viviklem

    SvarSlet
  5. Smuk smuk lilje og heldig du kom i denne weekend :)

    SvarSlet
  6. Hej Berit
    Din lilje minder temmelig meget om min lilje "White Cap" som du kan se i mit indslag "Liatris"
    http://g2karsten.blogspot.dk/2012/08/liatris.html

    Og min blomstrer også netop i disse dage - er vist iøvrigt købt i Aldi(!)
    Men som Jan siger - der findes mange hvide orientalere ;-)

    God weekend

    Karsten

    SvarSlet
  7. Hej. Sikke en smuk staude solsikke. Den kan jeg rigtig godt lide. Jeg ved ikke om din hvide lilje kan være lilium regale. Jeg har liljer regale og jeg synes løvet ser anderledes ud? Mine er meget mørkegrønne og ikke så bredbladet, men det er første år jeg har dem, så måske skal de vokse mere til!

    SvarSlet
  8. mormorbedet, hvor er det en skæg ide - jeg savner nogen af de gamle stauder, som min mor havde i sin have..... men de passer ligesom ikke ind med modeplanterne i blå, lyserød og lyselilla.... hvis bare jeg havde plads, så sku' jeg ihvertfald også ha' en mormorhave (omhegnet med Bilkas kastanjehegn)- superfed ide :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg