Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

mandag den 20. august 2012

Bedet vokser

Mit Citronfarvede bed vokser hele tiden - her viser jeg udvidelsen i den venstre side af bedet hvor der lige nu kun er hvide og grønne farver. Et par citrongule stauder skal flyttes herover i løbet af efteråret.

Der står blandt andet mine to grønne solhatte Green Jewel med deres nye partner en hvid Verbena hastata 'Alba' og så en del frøplanter af stauder og sommerblomster.




Prøv at se forskellen på de to solhatte Green Jewel - det skyldes sandsynligvis hvor meget kompakt lerjord der er under dem og/eller hvor meget god jord og grus jeg har fået lagt i plantehullet. Den til højre er næsten dobbelt så stor som den anden.

I dette bed er der hist og pist nogen selvsåede Kongekommen Ammi Majus - den er så fin og spinkel i stængel og blade. Jeg vil sørge for god frøspredning i år, så der kommer flere af dem til næste år.





Der er en hvid staude mere i dette bed  ( og en gul busk der skal flyttes )

Hvid Hestemynte


Jeg har klippet de visne spir af de fleste hvideTorskemund og de kvitterer med en ny fin blomstring. Et par stykker har beholdt de afblomstrede spir og jeg har allerede samlet lidt frø ind og i øvrigt spredt dens frø ud over alle bede i haven.

Torskemund


9 kommentarer:

  1. Jeg har lyserød torskemund, den er godt nok flittig til at formere sig rundt omkring, men det gør nu ingenting. Din kongekommen ser også fin ud og selvfølgelig Green Jewel.

    SvarSlet
  2. Det var virkelig stor forskjell på dine to Green Jewel! Får håpe du får din andre plante til å bli like stor.

    SvarSlet
  3. Green Jewel bærer da med rette sit navn. Den er godt nok flot.

    Skønt med flere ideer til hvidt bed - haps, haps og tak herfra :)

    SvarSlet
  4. Du må ha nogle gode citrongule iris der!?

    SvarSlet
  5. Så nydelig avstemte farger det var i ditt hvite og sitrongule bed! Det var meget behagelig for øynene. Jordtypen har nok mye å si for hvordan veksten blir. Det var litt forskjell på solhattene, ja! Ammi majus var bare kjempesøt! Jeg sådde dem i år, men tror ikke de har spirt så jeg prøver igjen over jul! Skjermplanter er blitt en hit i år! Takk for titten!

    SvarSlet
  6. Hej. Det så rigtig nydeligt og flot ud. Jeg synes, du er lykkes rigtig godt med dette bed og det er et meget fint plantevalg, du har valgt. Jeg har også et gult og hvidt skyggebed og er blevet inspireret af at se dit, den hvide hestemynte var et nyt bekendtskab for mig. Den vil jeg lige studere nærmere!

    SvarSlet
  7. Smukt bed du har gang i. Jeg er helt vild med Green Jevel, den tror jeg må eje.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
  8. åh altså Berit - det bliver et skønt bed. Du må grave den lille juvl op og give den et skud kompost :0)

    Den er da helt fantastisk din kongekommen - tror det var den der stod i life haverne i det vilde bed med valmuerne sidste år - den var helt ubeskrivelig smuk :0)

    Tør man spørge om det er muligt med lidt frøbytte når du kan høste ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. jep - vi kan maile hinanden om nogen uger :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg