Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

søndag den 31. maj 2015

Tiny Monster

"Tiny monster" er en sort af storkenæb Geranium Sanguineum - det er en lav staude der er god til bunddække eller i forkanten af bedet. Blomsterne er store og lysende ceriserøde, men hvad "monster" hentyder til har jeg endnu ikke oplevet - min plante er ny og lille og jeg synes den er skøn og glæder mig til at den breder sig ligesom den hvide jeg har mange steder i haven.



De pink, rødlilla og blålilla nuancer i blomster kan være ret svære at gengive korrekt på fotos - men denne er er tæt på den originale farve.



De første Iris Sibirica er små og spinkle

Der findes hundredevis af Iris Sibirica sorter i alle farver og højde/drøjde og blomstringstidspunkter og jeg har da også nogen der er meget forskellige.

De fleste af dem der blomstrer først hos mig er dem der er spinkle med små blomster. De starter med at blomstre ved ca 50 cm´s højde og opnår 60-70 cm højde.

Den første der blomstrer i terrassebedet er Iris Sib. Wealden Skies - den er hvid med lyseblå skygger.






9 kommentarer:

  1. Så fint ditt lille mønster er! Vakker farge på den. Ja, noen farger blir helt feil når de blir gjengitt.

    SvarSlet
  2. Monster skulle det stå... ;)

    SvarSlet
  3. Godmorgen Berit

    Ja, selv søgeren i det elektroniske kamera kan indimellem få det helt galt, det med farverne. Men det er da en markant flot farve du her kan vise

    Så er den sibirske mere afdæmpet - og begge har deres fortrin:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  4. Kønt lille monster du viser os, selvom farven kan virke lidt kras. I går besøgte jeg en åben have, hvor de havde mange farvevariationer af geranium phaem, så jeg skal vist have nogle flere geranier - de er jo også fine bunddækkeplanter efter blomstringen..

    SvarSlet
  5. Hej Berit.Storkenæb er bare en skøn plante.......................og har mange forskellige .Kender ikke navnet på dem alle.Da mange af den er gaver .
    Og iris er jeg blevet rigtig glad for.Den hvide du viser er bare så smuk.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
  6. Der er bestemt ikke noget monster over den storkenæb :-). Meget fin. Ligesom din iris. Jeg bliver mere og mere glad for iris, og lige nu glæder jeg mig over de få forskellige jeg har. Og over at de så villigt spreder sig og bliver til mange flere.

    /Birgitte

    SvarSlet
  7. Flot Iris Sibirica, dem har jeg ikke rigtigt held med, desværre. Jeg har en del, men der kommer ikke blomster. Ved du om de skal stå i fuld sol, jeg har dem fugtigt men skygget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har mine iris sib. i alt fra halvskygge til fuld sol - specielt den gamle blå der stod i haven har jeg delt og sat mange forskellige steder. Jeg ved faktisk ikke hvad minimum timer sol er for at de blomstrer, men i byhaven hvor der kun er 1 time sol og indirekte lys, der vil de godt blomstre i behersket omfang.
      Lidt pudsigt at de ikke trives hos dig. Får de slet ikke direkte sol ? Står de i sur rhodo-jord ?

      Slet
    2. De får lidt morgensol, og bliver spist lidt at snegle, men der er ingen blomster undtagen den der står ved bassinet, den er der blomster i, og den får meget sol. Ingen af dem står i sur jord.
      De trives ok, men får bare ingen blomster. Heller ikke sidste sommer, men der var lidt for meget selvsået omkring dem, det er der ikke i år.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg