Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

lørdag den 23. maj 2015

Den første iris og de skønne storkenæb


Dejligt at der igen er noget at vise frem fra sommerhushaven - det er især storkenæbene der indtager scenen nu hos mig - men en af de iris jeg har fået fra Jan (En Irismark i Spanien) er sprunget ud som den første iris hos mig i år.

Det er ikke en af de mange sibiriske iris jeg har, men en Aril iris der hedder Blue Arts - ca. 60 cm høj - den har de ingefæragtige rhizomer/rødder der skal ligge og "sole sig" med oversiden synlig i jordoverfladen.

Aril iris - Blue Arts
 
Denne Aril iris er en skæg-iris - du kan se "skægget" ligge lige over det store fald ( det nederste kronblad) skægget er nærmet lidt blåt i forhold til de lilla kronblade.
Jeg viser den ikke med bladene, da de i dette bed er delvis ædt af dræbersneglene og ikke så fotogene.
 
De første iris sibirica står lige på spring rundt omkring i bedene - så det kommer et af de næste indslag til at handle om.

....Og så til storkenæbene - jeg er glad for alle mine storkenæb, men de tidlige arter G. Sylvaticum, G. Phaeum og G. Macculatum sætter jeg nok ekstra pris på her om foråret hvor man sådan trænger til at se en masse stauder i blomstring.

Geranium Sylvaticum Album

 Geranium Sylvaticum Mayflower

Geranium Phaeum Lily Lovell
 
Jeg slutter af med min lille vilde plante Stor Fladstjerne - jeg har den nu rundt omkring i hele haven under buske og inde under hækken. Foreløbig i små nyplantede grupper men i baghaven har jeg et helt hav af dem. Læg mærke til de specielle splittede kronblade .
 
 
 

 
 
 

8 kommentarer:

  1. Hej Berit

    Flot livskraftig aril iris du kan vise. De vilde arter der ligger til grund for dem kommer jo alle fra egne hvor der ikke er snegle - de har intet forsvar.

    Jeg ser også de første knopper på sibirica-typerne - vi går en dejlig tid imøde!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Alle de iris jeg har fået fra Jan viser ikke tegn på trivsel her på den kolde lerjord ved kysten - så det bliver vist ved drømmen at prøve andre iris-arter. Iris Ensata er også afprøvet og sat i det fugtige mormorbed - den er vist død i vinters, så den så jeg ikke i blomstring.
      Men jeg skal jo ikke pive, når der er så mange forskellige iris sibirica at muntre sig med !
      Juni er min yndlingsmåned i sommerhushaven.

      Slet
  2. Iris er altså smuk, det bliver helt sikkert det næste der skal indføres i min lille kolonihave. Øv altså at sneglene ikke kan holde sig fra dem :o/
    Den Geranium du viser til sidst, den er godt nok smuk. Jeg må vist en tur på planteskolen :o)
    Forsat god Pinse :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Iris Sibirica blade bliver næsten aldrig spist af snegle og det er første år her at jeg har set dem så massivt på div haveiris/skægiris, især i baghaven. I forhaven ser det ikke sp slem ud. Jeg tror at vi generelt har meget stor sneglebestand i år her i sommerhusområdet....så jeg har travlt med bekæmpelse for at holde dem lidt i ave.
      Lad dig endelig ikke afskrække for at prøve iris i haven :o)

      Slet
  3. Hej Berit

    Så hyggelig at du skriver litt på bloggen din igjen! Fine aril iris, og de har jeg aldri prøvd før. De er veldig "skjeggete" de også :) Det er tidligere hos deg enn her, for mine sibirica har ingen knopper enda. God søndag!

    SvarSlet
  4. Hyggeligt at høre lidt fra dig igen, Berit.
    Nyder lige at kigge ind her.

    Dejlig pinse til jer!

    SvarSlet
  5. Hej Berit.Både storkenæb og iris er skønne planter......................har en del forskellige storkenæb.
    Men skal helt sikkert også have nogle flotte iris i min have.
    Surt med de snegle....................har heldigvis ikke nogle selv.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
  6. sikke fin samling af storkenæb, ja juni er også en af mine yndlings måneder. Din Iris er fin, og farven passer jo perfekt til Syrenerne i bagrunden.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg