Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

onsdag den 23. februar 2011

Trofaste tulipaner - vælg liljeblomstrende




Tulipaner har ry for at være et flygtigt bekendtskab, da de ofte dør efter en sæson eller to - men de liljeblomstrende tulipaner er trofaste har jeg opdaget. Disse tulipaner satte jeg for 4-5 år siden og de kommer trofast igen år efter år trods det at de står i fugtig lerjord.

Hvis du planlægger et "Flammebed" med orange farver - så kan jeg anbefale "Ballarina" som du ser her i mit bed.


Jeg har ikke mange tulipaner i sommerhushaven, da dådyrene spiser de fleste af dem - så jeg har p.t. opgivet kampen indtil vi får indhegnet haven lidt bedre.

Jeg har dog opdaget at de sentblomstrende liljetulipaner som regel kommer i blomst - nok fordi at dådyrene på det tidspunkt har nok andet at spise af i naturen og i haverne. 

Til efteråret vil jeg investere i nogle flere løg fra denne tulipan gruppe. Der er flere af mine bede hvor der ikke er tulipaner. Jeg har kig på nogen i hvid eller rødlilla. 

6 kommentarer:

  1. Kære Berit.

    Tak for Awarden. Ja, normal er jeg ikke til den slags, men den er nu sendt videre.

    Hvor er den køn den liljeformet tulipan. Jeg glæder mig helt vild til de dukker op til foråret, for jeg har altså FÅET SNE NOK!!

    Håber alt vel.

    Kh - K

    SvarSlet
  2. Det var dog en skøn tulipan :-)

    Kender godt til det med blomster og rådyr. På mit arbejde på kirkegården kommer rådyrerne også ind, og de spiser lystigt af de buketter der indeholder blomster de kan li.
    Håber snart vi har fået hegnet så meget af, at vi kan holde dem ude.

    SvarSlet
  3. Smuk orange tulipan. Jeg har også en del bourdeaux og cremefarvede tulipaner, som kommer igen og igen, selv om man siger det modsatte. Så er der selvfølgelig også de gule og røde appeldorn. De er trofaste, selv om de bliver flyttet gang på gang.

    SvarSlet
  4. Skønne billeder.
    Kom til at tænke på dig, da jeg så denne blog.
    http://hayefield.com/2011/01/19/one-plant-three-seasons-iris-gerald-darby/#more-5676
    Mange hilsner

    SvarSlet
  5. Hejsa
    Tillykke!
    Du har vundet i min give-away! Du skrev at du gerne ville have noget i blå/lilla - jeg skal se, hvad jeg kan udvælge ;-)

    Send mig en mail med din adresse, så sender jeg frø ;-)
    a.nobel@dlgmail.dk

    Med venlig hilsen
    Anette/ Tante Tulle

    SvarSlet
  6. Hej Karen,
    Tak for tippet/link - den ser spændende ud den blog og ikke mindst denne specielle iris art der åbenbart er en krydsning af flere irisarter. Det der især er facinerende er at bladene er mørkerøde i starten før den blomstrer og at blomsterstænglen er sort - begge dele kan give gode effekter i bedet. Kan være jeg må eje en sådan iris - samler-genet bliver trikket kan jeg mærke :0)
    Hilsen Berit

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg