Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

søndag den 13. februar 2011

Bluebells og Spanske Scilla - forskel og ligheder !

Picture of Bluebells - Scilla Nonscripta - Free Pictures - FreeFoto.com
Bluebells med ensidige klaser - Billed lånt fra FreeFoto.com

Inspireret af et indlæg om Bluebells-løg på Mette Have - så kom jeg lige i tanke om følgende: 

Jeg har fået nogen løg af min sommerhusnabo - jeg fik at vide at det var de engelske Bluebells (Scilla non-scripta), som var hjembragt fra en ferie i England. Så nu venter jeg spændt på at de skal komme op i år i min have.

Jeg troede at det var spanske scilla naboen havde - så vidt jeg huskede, så syntes jeg at de i foråret hos hende lignede dem jeg har hjemme i byhaven og det er spanske scilla. 

Nu hvor jeg har fået camera, så må jeg jo til foråret i gang med at dokumentere hvordan disse to forskellige blomster ser ud. Indtil videre har jeg ledt på netttet efter info og fotos der kan vise forskelle/ligheder.

Scilla Hispanica

Bluebells har kun klokker på den ene side af stænglen og den nikker/bøjer lidt med blomsterklasen -  spanske Scilla Hispanica har klokker hele vejen rundt om en helt opret blomsterstængl.

Jeg har læst mig til at de to arter kan krydse sig med hinanden og det er mange bekymret for i England, da de gerne vil bevare de klassiske Bluebells som dækker enorme arealer  i de engelske skove og haver.

6 kommentarer:

  1. Det skal jeg da have set efter på mine scilla'er - men jeg tror nu, at mine er de spanske. Tak for oplysningerne og ha' en dejlig søndag :-)

    SvarSlet
  2. Kære Berit.

    Hvor er den køn den Blue Bell. Den er helt klart en jeg skal have kigget efter.

    Ha' en dejlig søndag.

    Kh - K

    SvarSlet
  3. Ja, nu er jeg da spændt på om det er den klassiske bluebell, der dukker frem af mine løg :-)

    SvarSlet
  4. Hej Berit.
    Beklager det er lidt off topic, men du har lige overbevist mig om at jeg må og skal have flere iris i min have, den soft blue, hvor kan jeg købe den. Har ikke lige sat mig ind i vækst krav, men det finder jeg nok ud af snarest. Tak
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
  5. Hej Henrik
    Mine Iris Sibirica står i lerjord - nogen står i sol men flest står i halvskygge. Det er en nem og robust staude der vist kan trives på de fleste typer jord.
    Ud over de skønne blomster i juni, så er det græsagtige løv et flot indslag i bedene hele året.
    Min yndling Soft blue finder du hos webshoppen Staudemarken
    http://staudemarken.dk/search.asp?keyword=soft+blue
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  6. Hej Berit.
    Jeg er helt fanget, fordi iris er et must i en fransk inspireret have, og til vores klima virker det til at Iris Sibirica er helt perfekt.
    Mange tak for fyldestgørende info.
    Henrik

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg