Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

mandag den 7. februar 2011

Lærkespore i byhaven.


Corydalis Lutea - Billed lånt fra Wikipedia

 I mit indslag fra igår angående hvad der spirer i byhaven lige nu, der nævnte jeg bl.a. de fine små lysegrønne blade af Lærkespore - og jeg fik så under kommentarer følgende spørgsmål: " Jeg troede egentlig, at lærkesporen normalt var ukrudt?".

Mit svar var:
"Ja, man har selvfølgelig forskellige holdninger til visse planter. Nogen planter synes man vokser for agressivt og så får de ry af at være "ukrudt".
Om man betragter Lærkespore Corydalis Lutea som en vild blomst/ukrudt eller en dejlig staude......det er måske en temperaments sag :o) "


Jeg fik derfor lyst til at lave et indslag om "Lærkespore i byhaven" og vise hvordan det ser ud og hvorfor jeg har valgt denne plante.

Lærkespore, Løjtnantshjerte  og Skovvalmue i skyggebedet.

Her ser I Lærkesporen til højre i billedet - men jeg har den flere steder i dette bed og den er også eksporteret over i det store bed ved græsplænen.
Dette lille smalle bed på ca. 80 x 450 cm er domineret af de gule valmuer.

Der er kun indirekte lys i denne del af gården - så det har virkelig været en udfordring af finde planter der lyser op og hvor der hele sæsonen er noget der blomstrer på skift.

Skovvalmuer i store mængder - gule og nogen få orange

Jeg har i øvrigt tidligere skrevet her på bloggen om en lidt speciel art Lærkespore - Corydalis Nobilis. På dansk Stor Lærkespore - på svensk Sibirisk Nonneurt.
Billed lånt fra Trädgårdsflow
                                                          

6 kommentarer:

  1. Hej igen
    Det er flot på den måde du bruger den i bedet!
    Men ja, du har ret, det er nok en temperamentssag - og en smagssag.

    God dag.

    SvarSlet
  2. Rigtig fint bed og dejligt at kigge på i disse grå og klamme dage.
    Bedste hilsner fra Mettt

    SvarSlet
  3. Ja ukrudt synes jeg nu ikke det er...Hvor ser det fint ud..Synes det er dejligt at se en byhave når man selv bor langt ude på landet med marker omkring en..Skønne bede ;)

    SvarSlet
  4. Jeg syntes heller ikke lærkespore er ukrudt, den er let og luftig og bliver der for mange er den nem at rykke op.
    Dejlige billeder af byhaven.
    Annette

    SvarSlet
  5. HYggeligt ser det ud. Det må jeg sige,

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg