Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

onsdag den 7. januar 2015

Se bogen på billedet - det jeg drømmer om

Da jeg sad og ordnede billeder i mit Picasa billedarkiv så faldt jeg over dette sommerbilled fra en juni dag i haven i 2012.

Jeg tænkte, at det er jo er det jeg lige nu drømmer om, nemlig at sidde i haven en solskinsdag med en god kop kaffe og en bog - se op en gang i mellem og nyde blomsterne.

Så var det at jeg fik øje på bogens titel "Frodig sommer" - kan det siges tydligere ?


Jeg planlægger i øvrigt at sommer 2015 skal være et år med ekstra fokus på storkenæb, for jeg har fundet ud af at de er et rigtig godt supplement til alle mine iris og dagliljer.

Den nemme Blodrød Storkenæb Geranium Sanguineum er en af de ældste storkenæb i haven. Den er forholdsvis lav og breder sig moderat hos mig - det er en af de få planter jeg har kunnet dele flere gange og brede ud i blomsterhaven som vokser på tæt, tung og ofte våd lerjord.

Jeg har allersidst på sæsonen købt en mørk pink variant "Tiny Monster" til et af de nyeste staudebede. Den glæder jeg mig til at fotografere til sommer.




16 kommentarer:

  1. Hej Berit

    Ja, det var da egentlig et godt sigende billede:)

    Kan godt forstå din interesse for storkenæb, det er jo en enorm slægt. og vi har også her i landet nogle gode indkøbsmuligheder og flere internationalt anerkendte experter.

    Og ja så satser vi da på en totalt frodig sommer!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  2. Åh ja... frodig sommer kan vi ikke få nok af! :o)
    De sidste par år har jeg også gjort erfaringer med storkenæb. Det er en dejlig plante med stor variation, dog er der nogle af dem som vokser meget hurtigt! Men det lærer man jo af, og kan dele ud til andre der trænger til lidt bunddække. :o)

    SvarSlet
  3. Hov forresten! Du skrev du ryddede op i dit Picassa arkiv! Er du en ørn udi Picassa?? Mit arkiv er nemlig "forsvundet", kan kun se den gamle del jeg oprettede for laaaang tid siden, men alle de billeder der røg ind i 2014 er pist forsvundet. Irriterende...?? En lille smule! ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke nogen Picasa-haj eller ørn - kan kun til husbehov. Prøv at skrive picasa i windows-søgefeltet eller i Stifinder og se om der kommer nogen filer op som du ikke har kunnet se ad den normale vej.
      Et godt råd - husk at få en memory-stick med god kapacitet og tag sikkerhedskopier med jævne mellemrum - så er det i øvrigt også nemt at indlæse fra når man får ny computer har jeg lige oplevet det.

      Slet
  4. Januar er virkelig en måned til refleksion, endnu tid til at drømme, planlægge og bestille frø. Sikke lys der er på billederne fra sommeren, man glemmer næsten hvordan det er efter et par måneder i tysmørket.

    SvarSlet
  5. Hej Berit.Skønt sommerbillede du viser.................og storkenæb har jeg også en del af her i haven.Og de bliver også delt .............og givet væk.
    Glæder mig sådan til den nye havesæson
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
  6. Hej Berit,
    Ih hvor er det et skønt billede fra i sommers.Frodighed - ja tak. Her i haven er også kommet flere storkenæb. At bo tæt ved Caroline Mathildestien frister. Jeg har delt mange Storkenæb og giver gerne væk, hvis du skal have lidt ekstra til haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kan måske finde en dag til foråret hvor det passer i din vagtplan - så kunne du også komme op og se mine iris.
      Jeg overvejer i øvrigt meget at holde en slags åbent hus i Irishaven en lørdag/søndag i starten af juni, så jeg kan dele glæden over mine blomster med alle der har tid og interesse for det.

      Slet
  7. Hej Berit
    Ja lad os få en frodig sommer, det ville bare være Super. Hvor er det et dejligt billedet fra din have med (er det mon) White Swan i forgrunden ????
    Jeg er som dig også begyndt at indføre flere storkenæb i haven, dem kan man da vist blive bidt af.
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er Iris Sib. White Swirl - den ene af de 2 hvide jeg har - denne holder faldene vandret.

      Slet
  8. Skønt foto. Det er lige tiden nu at drømme om frodig sommer:))
    Jeg kan se at du tænker på at holde åbent hus til sommer og det lyder hyggeligt. Til info er der havefestival d. 30.- 31. maj. ( Jeg tænker at deltage med min have d. 30. maj. selvom det er i Pinsen)

    SvarSlet
  9. Det kan det bestemt ikke søde Berit........dejligt billede der oser af afslappet sommer - tror også jeg vil drømme ;0) Knus Dorthe

    SvarSlet
  10. Jeg blev også bidt af en storkenæb for et par år siden og har også kun rigtig gode erfaringer og glæde ved dem. Tiny Monster er fin til at brede sig. Åben have lyder hyggeligt; i hvilket område ligger din sommerhave?
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Sommerhuset ligger tæt på kysten mellem Tilsvilde og Vejby Strand. Jeg må brygge videre på ideen :o)

      Slet
  11. Akkurat slike sommergleder ser jeg også fram til! Bloggen min heter lykkelig i hagen, noe jeg er når jeg kan sitte og kose meg med en kopp kaffe eller te, en bok eller et håndarbeide, og nyte blomstene som er rundt meg! Det er kanskje ikke så lenge til... Ha en fin avslutning på vinteren, om tre dager kan vi skrive mars! Hilsen Anne-Kristin i Bergen, Norge

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg