Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

lørdag den 15. november 2014

Man skal læse på lektien

.......og ikke bare lade sig forblænde. Endnu et tilbageblik på sæson 2014.

I dette tilfælde gælder det, at jeg for nogen år siden så en dejlig blomst på en svensk haveblog - den havde så smukke farver i grøn/hvid og fine detaljer der var ret fotogene og straks måtte jeg have den på ønskelisten.

Her har vi så den skønne Zigadenus elegans i al sin pragt i mit eget staudebed i sommerhuset - fotograferet 30/6-2014. 
På danske websider har jeg set den omtalt både som Stjernelilje og Grønlilje og højde varierende fra 40-90 cm.

Den er da smuk set gennem linsen på kameraet.



Det der "snød" mig er især størrelsen af den enkelte blomst - de er ikke meget mere end 2-3 cm i diameter og derfor ikke særligt synlige på afstand når planten er af mindre størrelse med 3-4 blomstergrene og højden kun er ca. 40 cm. Så placering af planten er vigtig.


Jeg har planten to steder i haven - men ingen af placeringerne er optimal - her er det den nyeste og mindste plante der står i kanten af mormorstaudebedet.

Man skal ligesom ned og sidde på hug for at kunne se planten og blomsterne ordentligt. En god idé vil være at placere den lige i bedkanten ved en siddeplads så man rigtig kan nyde den. Og så skulle den jo i øvrigt gerne vokse til og få både mere fylde i højden og bredden.

Min Zigadenus skal nu på flyttelisten til foråret, da den står i yderkanten af et bed hvor jeg ikke har en siddeplads - så hvis jeg flytter den til terrassebedet, hvor jeg ofte sidder på terrassekanten med kaffekoppen, så tror jeg at jeg får meget mere glæde af den. 

Jeg håber den kan tåle den mere solfyldte placering den så flyttes til. I følge nettet er placering sol/halvskygge og et andet sted står der sol.




6 kommentarer:

  1. Den er godt nok sød og enkel. Selvfølgelig skal man læse på lektien, men den er heller ikke altid nem at gennemskue. God ide at placere den ved terrassekanten så du kan nyde den - og det ser ud til at den kan tåle både sol og skykke og tør og fugtig jord:)

    SvarSlet
  2. Hej Berit

    Det har jeg også prøvet - at blomsten er væsentlig mindre end lovet - Den du har der ser nu lækker ud, uanset størrelsen, fin lille blomst!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  3. Efter min mening en fin , diskret plante, som bare er lidt for længe om at udvikle sig til en stor plante, der fylder i landskabet. Vi/jeg bliver i grunden jævnligt snydt af nærbilleder af smukke blomster.

    SvarSlet
  4. danke für die schönen gartenbilder, liebe grüße von angie aus deutschland

    SvarSlet
  5. Godaften Berit,Det er da en fin lille blomst du har anskaffet dig......................men kan da godt forstå at den skal flyttes frem i forkanten så du kan nyde de små blomster.
    Jeg viser også tilbageblik i dag...................synes vi trænger til lidt smukke blomster lige nu.Rigtig god dag Knus Jette.......................der synes det er et dejligt billede af dig der på trappen.

    SvarSlet
  6. Den er virkelig fin. Kan godt forstå, at du forelskede dig i den. Nu må den bare i øjenhøjde, så du kan nyde den mere. Det er trods alt sjældent vi kravler rundt i haven ;-)

    /Birgitte

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg