Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

søndag den 26. januar 2014

Alt for tidlig frøsåning


Når jeg i dag begynder frøsåning i bakker til vindueskarmen i spisestuen, så er det i virkeligheden alt for tidligt. Men - jeg må bare i gang og se noget grønt spire. Jeg ved at dette giver genklang hos mange af jer, der læser med her - længslen efter alt det grønne i haverne.

Jeg ved godt at det kan blive svært at få noget til at klare sig indendørs i så lang tid som der er til at småplanterne kan komme ud i haven, men "pyt med det", så har jeg haft den fornøjelse.

Jeg har sået lidt nemme staudefrø som jeg har prøvet før med succes: Jacobsstige, Anemone Leveillei, Akeleje og så et par stykker jeg ikke har prøvet før : Lupinbusk, Anemone sylvestris.


Jeg fandt et par vindrue- og tomatbakker i køleskabet og de blev inddraget til "minidrivhuse". Det ser o.k. ud i vindueskarmen, synes jeg og jeg har heldigvis en tolerant familie.




13 kommentarer:

  1. Jeg forstår din længsel og det er da også lidt sjovt at se om du kan styre de små spirer helt til foråret:) Det er dejligt med en tolerant og forstående familie. Det rykker også i mig og jeg skal på jagt efter såjord som ikke er frosset fast i en stabel for jeg har nogle staudefrø som skal sås og de må gerne få frost.
    Rigtig god søndag, det var rart at høre en lyd fra dig:)

    SvarSlet
  2. Ha! Har det på præcis samme måde! Jeg går også i gang her i de nærmeste dage...startende med kuldekimerne (så kan det kolde vejr da gøre nytte!). Tror ikke jeg får lavet så sirlige arrangementer som dig, for jeg har allerede besluttet at æstetikken må vige til fordel for "produktionen".
    Søndagshilsen fra Henrik Havehjerne

    SvarSlet
  3. Indtil videre holder jeg mig på måtten og armene tæt ind til siden uden at gribe fat i frøposerne. Men for Søren, hvor er det svært. Jeg kan kan forstår dig fuldt ud!

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
  4. Hej Berit

    Ja, mon ikke vi er mange der kender det:)

    Og hvis foråret kommer så tidligt som vi håber, så er det da bare perfekt med såning nu!

    Ha en dejlig søndag!

    SvarSlet
  5. Skjønner godt din iver etter å se noe spire. Vi lengter alle så på denne tiden. Du skal bare se at det går godt med dem, selv om du er tidlig. Riktig mange fine sorter du sår. Lykke lykke til!

    SvarSlet
  6. Hej. Berit Dejligt du er på igen.Må vist også i gang med lidt staudesåning..........men har lige fået nyt kamera og en lille tablet.Og det kræver sin mand at finde ud af al den nye teknik.
    Smuk collage.........med mange dejlige blomster.
    Håber det lykkes for dig med dine vindueskarm blomster.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
  7. Hej dejligt at se dig må jeg sige Berit. Gid jeg kunne gøre det samme som dig - prøvede sidste år, tror ikke jeg har de grønne fingre som skal til, for kunne knap nok holde dem i live. Ved godt tålmodighed skal til ,men i moderne huse duer det ikke, hvad skal man gøre og ikke gøre.Kan jo mærke det klør for at kunne.

    SvarSlet
  8. Hej. Det ser helt bestemt rigtig fint ud i din vindueskarm og smart idé at genbruge de bakker med klart plastlåg. Jeg håber, du får succes med frøene. Jeg synes ikke, det er for tidligt, jeg har også sået staudefrø, som spirer nu (ikke alle), de står ret køligt ude i orangeriet, men der er varmemåtter under bakkerne, jeg tror, det er det, der gør, at de spirer.

    SvarSlet
  9. Jeg venter også efter forår men ikke så meget, at jeg vil begynde at så.
    Held og lykke med frøsåningen. Det ser godt ud.

    SvarSlet
  10. jeg har overvejet at så nogle chilli og peber planter, bare for at se noget gro. så jeg kan sagtens følge dig :)
    godt med genbrug:)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  11. Jeg kjenner meg så godt igjen når det gjelder utålmodigheten til å så, for hvem klarer å vente med å kose seg med små grønne spirer? Jeg sår også i vindruebakker, for det er jo det perfekte minidrivhus :) Lykke til med spirene dine! Om du har et kjølig rom og godt lys, så går det nok bra!

    SvarSlet
  12. Sikke nogle skønne blomster du har sået! :)
    Jeg prøver at holde så-trangen stangen lidt endnu, men om 10-14 dage er jeg også med.
    Go' lørdag til dig.
    Hilsner Ane

    SvarSlet
  13. Smuk smuk blog du skriver.
    Mange have hilsner
    Anna Vibeke

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg