Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

lørdag den 10. august 2013

Skjolddrager og "At visne med ynde"

Jeg har for første gang en Skjolddrager Scutellaria incana i blomsterbedet - endnu en staude i den dejlige blålilla farve som jeg så gerne vil have mere af her om sensommeren.


Jeg har plantet den i kanten af mormorstaudebedet - men jeg skal have flyttet den til et lidt mere halvskygget sted. Den skulle sågar kunne klare sig i næsten hel skygge.
Den er kun 40 cm høj hos mig som nyplantet, men den skulle kunne blive op til 80 cm høj.

 
Har du erfaringer med Skjolddrager Scutellaria incana ?

 
 ------------------ o o o ----------------

"At visne med ynde" - det kan man sige om min nye Leopardblomst. Den har noget helt særligt over sig når den enkelte blomst visner, opdagede jeg.

Den snor sig til en fin spiral.


Hvis denne plante Leopardblomst Belamcanda Chinensis viser sig at kunne overleve i min have, så skal jeg have mange af den i forskellige orange nuancer.



14 kommentarer:

  1. Din "snoblomst" er da skøn at se på. Meget skulpturel.
    Hilsen Jette

    SvarSlet
  2. Begge planterne er nye for mig. Skjolddrageren er virkelig flot.

    SvarSlet
  3. Ih, det er da to "must have's" du viser der - virkelig skønheder :-)

    SvarSlet
  4. Dejlige skønheder lige til at ønske sig.

    SvarSlet
  5. Jeg holder meget af skjolddrager. Læste om den for nogle år siden i en artikel i Haven og fik anskaffet mig scutellaria altissima i 2009. Den var fin, men ikke den scutellaria, jeg havde læst om. I 2011 fik jeg så den "rigtige", nemlig scutellaria inana. Den er superfin :) Hos mig er den først begyndt at blomstre nu, men den står også i temmelig meget skygge af en tårnhøj stormhat.

    Scutellaria altissima, der har fine tofarvede læbeblomster i blå og hvid, blomstrer tidligere på sommeren, nemlig i juni. Den er lidt hidsig at styre, idet den selvsår i vilden sky! Den kan man hurtigt få mange planter af. Fra scutellaria inana derimod har jeg ikke oplevet nogen selvsåning.

    SvarSlet
  6. Jeg kender slet ikke skjolddrager. Men det er da godt at have noget i sensommeren der blomstrer, så den vil jeg da tage op til overvejelse.
    Din orange leopardblomst er da helt fantastisk både som blomst og som snoning!

    SvarSlet
  7. Jeg købte Skjolddrager, scutellaria inana, hos Marlene ( Staudefeen) for 2-3 år siden på hendes anbefaling fordi jeg netop var på jagt efter noget blåligt til et bed, der er næsten i fuld skygge. Og de trives fint, de er lige ved at springe ud for i år. De breder sig stille, idet omfang de nu kan, for de er omgivet af bl.a. hosta og bronzeblad. Leopardblomsten er da helt forrygende :)

    SvarSlet
  8. Nej hvor er den leopardblomst altså fin :)

    jeg har også skjolddrager, men den er også fra i år, så jeg kan ikke rigtigt hjælpe. den er ikke specielt høj ved mig og står i halvskygge.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  9. Jeg købte et par Skjolddrager for to år siden, og er virkelig glad for dem på denne årstid. De får temmelig meget sol, der hvor de står og ser ud til at være glade for det - de breder sig ikke voldsomt, men står pænt og strunk - og når du nu skriver, at de måske også kan tåle skygge, så vil jeg absolut prøve det også - de har virkelig en smuk blå farve. Måske er jeg heldig på Garden Living Fair i Hillerød, næste weekend, for det var dér jeg købte de andre :)

    SvarSlet
  10. Kender den ikke men skøn ser den ud....og ja visne med ynde det må man da sige at de skønne Leopardblomst gør det ser jo forrygende godt ud og spektakulært.

    knus Dorthe

    SvarSlet
  11. Jeg kender slet ikke hverken skjolddrager eller Leoparblomst, men hvor er de smukke.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
  12. Jeg tror du maa tage den ind til vinter , her hvor det ikke fryser saa haardt fryser den ned med nogle faa minusgrader , saa jeg har valgt at have et par planter i pot for en sikkerhedskyld som jeg kan tage ind naar frosten kommer for ikke at miste den.
    Hilsen A. Bonaerensis

    SvarSlet
  13. Hej berit
    Du har ret i at skjolddrager vil passe godt i mit blå skyggebed. Den må jeg på jagt efter.
    Det er forresten dejligt at du er tilbage på bloggen:o)
    God weekend

    SvarSlet
  14. Dejlig og informativ blog! Denne type information sørg for, at dimensionerne på dit højbed er beskedne nok.
    Hvis du vil vide om Højbede Hillerød, Nordsjælland så kan du klikke her.
    Tak fordi du delte.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg