Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

mandag den 26. august 2013

Plante der skræmmer lus væk


Her i sommer er jeg stødt på et godt råd mod lus i roser og andre planter.
Det skal jeg have afprøvet både i sommerhuset og i byhaven.

Det var en gartner der gav rådet i en haveudsendelse fra TV Nord - hvor han besøger en haveblogger "Birgitte på nettet" .

Du ser indslaget bedst på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=2NIHZfVf3Kk&feature=youtu.be

Rådet er:
Plant de søde nemme Matrem ved siden af den plante du vil beskytte - lusene kan åbenbart ikke lide deres lugt.



Er der nogen der har erfaringer med Matrem mod lus ?

Jeg vil prøve det til mine iris som nogen gange har sorte klaser af lus på de græs/sværdagtige blade.
Matrem selvsår sig meget, men ret nem at fjerne hvor den er uønsket. Jeg synes den er skøn .



Bed med Matrem til venstre - 07-07-2013

8 kommentarer:

  1. Jeg så godt udsendelsen, og hæftede mig også ved rådet om Matrem til at holde utøj på afstand. Det er jo et supergodt råd, hvis det er så effektivt :-)

    SvarSlet
  2. også her... jeg vil også prøve med Matrem næste år, og sætte dem mellem mine roser og i drivhuset blandt agurkerne :) - det bliver spændende at se om det virker ???

    SvarSlet
  3. Har dem her og der...de sår sig jo villigt.Men netop ikke blandt roserne. Sidstnævnte har dog ingen lus haft i år....heller ikke andre sygdomme!! Matrem kaldes også migræne-urt og skulle spist i rå tilstand som fx salatblad på en mad...virke forebyggende mod migræne.

    SvarSlet
  4. Min veninde har dem altid i sit drivhus, og hun har aldrig haft problemer med lus. Det er vist et gammelt huskeråd!

    SvarSlet
  5. Hej Berit.Jeg har også set Birgittes udsendelse med det gode råd.Det er da værd at prøve.......for lus gider vi ikke.
    Og den fine Matrem pynter da også.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
  6. Nu spørger jeg sådan nok lidt dumt, men er Matrem en ukrudtsplante...og hvor finder man den ellers...for det lyder da helt underskønt...tænk så ser den også smuk ud sammen med roser..som vist hos Birgitte på nettet tvNord.
    så take for tippet.forsat god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ingen dumme spørgsmål - man kan jo ikke vide det hele og så "bruger vi hinanden" her i blogland
      Jeg fortrækker at kalde den en af de vilde planter i den danske natur :o)
      Den er simpelthen for køn til at være "ukrudt".
      Jeg fik min første ind i haven ad ukendt vej - sikkert med vinden, en fugleklat eller siddende i pelsen på en kat eller et rådyr.
      Hvis du ikke finder den i naturen og kan flytte den til din have, så kan jeg se om jeg kan samle lidt frø til dig. Jeg sætter dig på huskelisten - send navn/adresse til mig på irishaven.berit@gmail.com
      Ellers ser jeg den er til salg hos Albinus frø www.albinusfro.dk

      Slet
  7. Hej Berit,
    Jeg så også udsendelse om Birgitte og gartneren.
    I år har jeg haft Matrem på terassebedet. Ingen lus eller myrer.
    Det har været et fint bed med Dalia og sommerblomster.
    Jeg vil prøve at sætte planten tæt på mine roser.
    Absolut en fin lille plante med skønt grønt løv.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg