Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

onsdag den 26. juni 2013

De gratis glæder


Matrem Tanacetum parthenium er en af de gratis glæder, som jeg skal gøre mere ud af i mine haver.

Måske får man den ind i haven ved en tilfældighed, da den findes i naturen - men man kan jo også hjælpe til ved selv at så den. Jeg har rigtig mange små planter på bedding i børnehaven.


Den kan fylde huller ud i staudebedene - den kan bruges i blomsterbuketter - den findes med enkel, halvfyldt og fyldt blomst. Jeg har også et eksemplar uden kronblade (den er dog mere sjælden end køn).


Den er let at frøså i potter og den selvsår sig også i meget stor stil.

Matrem er en forvildet lægeplante fra Syd-Europa - læs mere her på Havenyt.dk


6 kommentarer:

  1. Jeg har snuppet en i naboens hegn, men den ville altså ikke bo hos mig. Jeg må prøve igen, for jeg synes også, den er fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Første spontane indvandrer lykkedes det mig ikke at få til at sprede sig. De frø jeg har fået fra blogvenner har givet godt resultat.
      Husk mig på at du kan få frø senere på sæsonen - så kan du drysse lidt ud og evt så lidt i en potte.

      Slet
  2. Den er altså sød og som du skriver er den god til at fylde huller.

    SvarSlet
  3. En fin lille blomst også i buketter!

    SvarSlet
  4. Jeg har den også overalt, men den er jo nem at luge væk, hvor den ikke må være. Det er især de friske grønne blade, som jeg godt kan lide.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg