Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

søndag den 4. september 2011

Hvem spiser mine iris-frø ?

Dette mærkelige syn mødte mig ved den gamle Iris Sibirica, som nu står og skal modne sine frøkapsler. 
Det er i øvrigt første år at jeg har ladet frøkapslerne blive siddende og modne på tre af mine iris. De andre år har jeg skåret stilkene af lige efter blomstring for at planterne skulle bruge energien på at vokse sig større.
Nogen har taget for sig af retterne førend frøene var helt modne og frøkapslerne åbne. Der var store huller i siderne af kapslerne. Stænglerne har i øvrigt lagt sig ned til næsten vandret - så jeg har ikke "glemt" at vende billedet herunder.


Gad vist hvem der har været på spil - en lille mus eller en fugl ?  Har nogen set noget lignende og måske også set synderen ?

Til sidst i dag skal I lige se den fine spinkle Asters Divarcatius og.........


...den hvide Cactus Dahlia "My Love"

6 kommentarer:

  1. Særdeles smuk lys gul dahlia :-)

    SvarSlet
  2. Jeg tør ikke sige med sikkerhed, at det er en mus som har spist dine frø. Men for nogle år siden gik jeg ned til mine kaniner, og ud af øjenkrogen så jeg en lille mørk klump svaje inde i mit bed. Og da jeg kiggede efter var det en mus som sad oppe i en tynd blomsterstilk og spiste frø. Jeg kan simpelthen ikke komme på, hvad det var for en plante. Men jeg kan huske at jeg undrede mig over at stilken kunne holde sig oprejst. Så måske er det derfor at din stilk har lagt sig ned?
    Både din Divaricatus og Dahlia er skønne. Jeg havde ikke My Love i år, det plejer jeg ellers altid. Det må jeg huske til næste år :-)
    Tak for din søde kommentar på min blog til min historie :-)

    SvarSlet
  3. Jeg tror bestemt også at en lille mus har mæsket sig på din bekostning, kan man næsten ikke se de små musetænder der har arbejdet sig ind igennem kapslen. Forhåbentlig smagte de... ;o)

    Den lysegule dahlia er da underskøn og navnet er perfekt, den må jeg huske til næste år.

    SvarSlet
  4. Det er i hvert fald en med gode tænder for jeg har klippet frøkapslerne af min og kan ikke få dem op uden at klippe i dem, så jeg gætter også på mus:) 'my love' er en favorit, virkelig dejlig.

    SvarSlet
  5. Når Hanne har set en mus "oppe og svæve" på en stilk (jeg troede de var for bange for revfugle til det) og når Lisbeth fremhæver at kapslen er mega-sej, så er det nok rigtigt at det er en mus, der er synderen.
    Hvis nogen skulle ønske sig min Dahlia "My Love", så kan jeg fortælle at den helt sikkert er hvid - det er kun blomstermidten der er lidt gulliggrøn i udspring.

    SvarSlet
  6. Hej Berit.
    Jeg tror også det er mus, men ved det da ikke. Jeg har haft så mange sneglebid i mine hosta. Det plejer jeg ikke, men i år er det jo i den grad "snegleår". Øv.
    Du har skrevet som kommentar på min blog, at du har foreslået den til optagelse på Danske Haveblogs. Hvad betyder det? Det har "Ulla" også spurgt om som kommentar på min blog. Jeg ved ikke lige, hvem Ulla er, men måske tænker hun på at oprette en blog og vil vide, hvad det betyder, når du forslår blogs til Danske Haveblogs?

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg