Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

lørdag den 29. januar 2011

Frilands Børnehaven - stof til "bytteri"



Billedet er taget d 5/6-10 i det største bed hvor Jakobstigen lyste så fint op med sin mellemblå farve - det er en meget nem og frodig plante - den selvsår sig gerne og er let at frøså i potter eller på et frit stykke jord.
Jakobstige blomstrer sidst i maj og ind i juni, samtidigt med Akelejerne, Ensianbladet Ærenpris, tidlige dagliljer, Iris Sibirica og Storkenæb Geranium Phaeum Album.

Geranium Phaeum Album - også en af de nemme og frodige

I min lille frilands børnehave har jeg sidste år frøsået en del af både blå og hvid Jakobstige - flest af den blå som I kan se på det øverste billed. Så der kan være et emne til "bytteri" til sommer.

De små Jakobstiger ses nederst til venstre i Børnehaven

6 kommentarer:

  1. Åh, glæder mig sådan til forår/ sommer, når jeg ser dine billeder :-)

    God weekend.

    SvarSlet
  2. Jacobsstige er én af mine favoritstuader (har vist mange!). Jeg har haft en hvid, men den blev desværre "spist" af skvalderkål :-( Det er da en god idé med en børnehave - måske jeg skulle anvende en palleramme til det - tak for idéen :-)

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Jeg har fundet ud af at der ikke bliver "noget ud af det"...eller meget lidt, hvis jeg spreder frø i de tilplantede bede. Stauderne skygger for spiring - så derfor er det en god idé at have een kvadratmeter fri jord i halvskygge - så kan frøene frit spire og vokse til og de bliver ikke brændt/udtørret af for megen sol. Jeg prikler så ud i børnehaven og når planterne ser store nok ud, så flyttes de til de andre blomsterbede.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  5. Det er jo en herlig måde, at have bytteplanter på;-)

    SvarSlet
  6. En af de mange glæder der er ved de her have-blogs er, at man får lært mange nye planter at kende. Jacobsstige kendte jeg ikke til i forvejen, men det ser ud til, at det er et smukt bekendskab. Den kan hermed se frem til at pynte i mit kommende staudebed :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg