Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

mandag den 6. juni 2011

Her er de første Iris Sibirica i rækken...


..af iris der vil springe ud de næste par uger. Billederne i dette indlæg er taget her i weekenden.

På billederne fra 2010 kan jeg se at der var forskellige Iris Sib. i blomstring i ca 1 mdr. - måske kan det strækkes lidt ved at finde nogen sene varianter til min lille samling.

Den gamle iris med lange spidse faner og store blålilla  fald

Alle mine iris ser meget rent blå ud her på billederne  på bloggen  - de er i virkeligheden lidt mere blålilla i "farvetonen" - jeg skal checke om jeg kan indstille noget på mit lille camera, så farven gengives mere naturtro. Hvor var det nu jeg lagde brugsanvisningen ...?

Blålilla "Flight of Butterflies" med meget hvidt på faldene.

- og nu kan jeg jo ikke huske navnet på alle dem jeg vil vise i dag. Jeg har desværre glemt tricket med at fotografere navneskiltet lige efter fotoet af blomster er taget - det gode råd var der en af de andre bloggere der gav os andre for et stykke tid siden.

Ingen tvivl - dette er "Soft Blue" - lys lavendelblå

En af de blålilla med kun lidt hvidt på faldene.



Indkøbt til det rødlilla bed ...som måske bliver til noget !


Jeg sætter så navne under de sidste billeder næste weekend.



10 kommentarer:

  1. Hvor er de smukke, dine iris sibirica.
    Jeg glæder mig til at se billeder af flere. Jeg vidste slet ikke at der fandtes så mange forskellige.
    Jeg må nok have lidt flere end bare mine almindelige lilla, tror jeg :-)

    SvarSlet
  2. Jeg er helt med på irisbølgen. De er så smukke og kærkomne her i juli. Glæder mig til flere fotos og på at blive klogere :-)

    Ha´en god dag
    Birgitte

    SvarSlet
  3. Jeg mener selvfølgelig juni :-). Det må være varmen...

    /Birgitte

    SvarSlet
  4. De er bare smukke. Kom bare med flere billeder :-)

    SvarSlet
  5. Hei! Takk for besøk og gode tips! Jeg er allerede følger hos deg, så jeg ikke skal gå glipp av noget;o)

    ha en dejlig aften!
    Knus, Helene

    SvarSlet
  6. Jeg glæder mig til at følge med i alle dine iris de kommende uger :-)

    SvarSlet
  7. Sjov nok, jeg også denne i gul farve...

    SvarSlet
  8. Uh, hvor er de smukke - jeg bliver bare mere og mere vild med iris :-)

    SvarSlet
  9. Hej Berit
    Smukke billeder! Kan godt forstå din facination af iris. Jeg har ikke selv nogen i haven (endn)
    Jeg kender kun al for godt det der med at farverne bliver forkert gengivet. Du skal ikke være nervøs for at klikke løs på knapperne i kameraet. Der er noget med hvidbalance - og så kan du vælge forskellige lystyper derinde - og er du tålmodig, kan du være heldig at ramme rigtigt efter nogle forsøg.

    SvarSlet
  10. Nydelige iris. Jeg har hørt at iris kan forårsake allergi, men fordi jeg bor i gate med iris i navnet ønsker jeg å samle ed postkassa uansett om de ikke anbefales. Jeg har fått tak i 3 forskjellige - den siste som blomstret var hvit med blå nerver. Har du tips om hvor jeg kan få tak i iris - ser ikke ut som plantebutikkene i nærheten av meg prioriterer denne plante. Hilsen www.minminivilla.blogg.no

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg