Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

fredag den 15. februar 2013

Blå X-faktor


Rasleblomst Catananche caerulea har i 2 år været en af mine blå favoritter i det nye staudebed ved terrassen.

Det er ikke en blomst man ser så ofte rundt omkring i folks haver og mange kender den slet ikke! 

For mig var det også et helt nyt bekendtskab for 2 år siden, da jeg fandt den i en planteskole.

Så nu skal den være mit bidrag til Moseplassens X-faktor konkurrence for blå blomster.


Når man søger på nettet bliver den omtalt som "staude", "2-årig" og "1-årig" og "til tider ustabil".

Så jeg har åbenbart været heldig, at den har overlevet i min tunge lerjord - så langt, så godt.

Jeg håber meget at der bliver glædeligt gensyn med den til sommer. Jeg skal prøve at så nogen hjemmehøstede frø her til foråret. Den må meget gerne vokse flere steder i haven fremover.







19 kommentarer:

  1. Den er rigtig fin, jeg kender den slet ikke.

    SvarSlet
  2. Hvor er den bare flot. Held og lykke :)

    Haveknus
    Annette

    SvarSlet
  3. Næh, den kendte jeg da heller ikke. Men hvor er den sød! Jeg tror ligefrem jeg vil prøve at finde en til min egen have. Held og lykke i konkurrencen!

    SvarSlet
  4. Denne kjente jeg heller ikke til, men nydelig var den! Flott bidrag du har med der :-)

    Lykke til!

    SvarSlet
  5. Den ser flot ud,også i en stor gruppe som du viser her:)

    SvarSlet
  6. Hvor er det en smuk og elegant lille plante, med så fine blomster i den smukkest tænkelige farve! Denne kendte jeg heller ikke, men den vil jeg da prøve at få til min have, den er aldeles skøn! :)
    Held og lykke med konkurrencen!

    SvarSlet
  7. Det var et nytt bekjentskap for meg, og så fantastisk fin farge! Du er heldig som har fått den til å trives! Nydelig er den!
    Lykke til!

    SvarSlet
  8. Ja rasleblomsten er en rigtig dejlig plante, jeg kan tilslutte mig det med det "ustabile" havde den et par år, men så var den væk, men den var da værd at få igen. Og den "rasler" godt nok fint i vinden:-)
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  9. Det var et flott førstemøte med rasleblimsten. Aldeles nydelig var den. Så flott at den trives hos deg! Lykke til i konkurransen.

    SvarSlet
  10. Hej Berit.Smuk blå blomst du har valgt.Jeg kender den heller ikke.Men pøj-pøj med konkurrencen.
    Knus Jette

    SvarSlet
  11. Hei. Så nydelig blomst. Jeg har ikke sett den før. Spennende med nye planter:)
    Ønsker deg lykke til i konkurransen!

    SvarSlet
  12. Dette var virkelig et nytt bekjentskap for meg også, så flott!

    SvarSlet
  13. Så fin, let og smuk.... kender den ikke, så tak for introduktionen.
    Jeg var da ellers helt sikker på, at du ville bidrage med en blå iris :-)
    Held og lykke til.
    Bedste hilsner fra Mette

    SvarSlet
  14. Den er vel nok fin. Heller ikke en blomst jeg kender.

    SvarSlet
  15. Har hørt navnet før, men aldrig taget mig tid til at se efter billeder. Den er rigtig smuk og så har den da en skøn blå farve. Du laver lige en update senere på sommeren, ikke?

    SvarSlet
  16. Denne planten var heilt ny også for meg...men veldig flott.
    Lykke til!!

    SvarSlet
  17. Nydelig Mahonia! Flott at du viser hvordan du kombinerer gult med andre farger i bedene.
    Lykke til!

    SvarSlet
  18. Jeg har laget en MÅ ha-liste inspirert av X-faktor konkurransen på bloggen min. Din rasleblomst står på listen:) Har brukt bildet ditt med lenke til bloggen din. Håper det er ok. Hvis ikke, må du bare gi meg en lyd så sletter jeg det. Her er lenken http://enerhagen.blogspot.no/2013/02/ma-ha-effekten-av-x-faktor.html#comment-form

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg