Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

fredag den 1. april 2011

Har du Mormor-stauder ?


Jeg vil gerne vise jer hvor skønt det kan se ud med disse dejlige gamle planter. Her er det Margerit, Gul Fredløs og bladene fra sibirisk iris.

Da jeg overtog sommerhushaven var der kun de rigtig gammelkendte mormor-stauder i bedet og de har alle fået lov at blive stående......... og brede sig!



Mit indtryk er, at i nogle haver er de nemme gamle mormor-stauder ikke "in" - måske fordi de breder sig med sideskud eller fordi mange er i den gule og orange farveskala.


Det var denne gamle sibiriske iris der blev starten til min iris-samling, som I forhåbentlig kommer til at se rigtig meget til, når vi når til juni måned, hvis det står til mig. Jeg håber at mange af de nye vil blomstre i 2011.


På samme måde var det denne gamle daglilje der blev starten til min lille samling af dagliljer.

10 kommentarer:

  1. Ohh, det er fint med mormorstauder :) De kan jo holdes nede, hahaha Den eneste jeg ikke hakker alt for meget i er Iris'en, men fredløs, for dælen den skal begrænses hvis der skal være plads til andet , hahaha Marguritterne var engang i min have men de må ha' valgt at flytte, desværre!

    SvarSlet
  2. Hagen på Solbakkjen består hovedsaklig av mormorstauder, og det passer meg veldig godt da vi besøker stedet kun i helger og ferier. Både kryp og fagerfredløs holder seg stort sett der den skal og ellers fyller en hver bar jordflekk, slik at lukingen blir minimal. Dette var altså hjemmekjært for mormor på Solbakkjen. Gule blomster med grønnlig skjær passer godt til de fleste farger, spesielt i min hage med så mye trær og grønt løv lyser det gule forfriskende opp. Andre gammeldagse stauder som er basis i hagen min er lupiner, revebjeller og astilbe.

    SvarSlet
  3. De er da flotte alle de gamle stauder, men jeg har fravalgt en del, netop fordi de breder sig uhæmmet.

    Hvis jeg havde ubegrænset med plads, ville de helt sikkert få en plads, men det har jeg desværre ikke.

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  4. Oh hvor jeg synes, at det ser skønt ud med de gamle mormor stauder. På en sommerhusgrund, hvor de kan få lov til at brede sig, findes der ikke noget smukkere.

    Ha' en dejlig dag :-)

    SvarSlet
  5. Din have ser rigtig godt ud. Jeg kan godt lide mormorstauder, men har ikke ret mange af dem. Min have var nyanlagt(desværre nedlagt gammel have), da jeg flyttede ind for ca. 6 år siden, så der er ikke noget fra før. Jeg har sået og plantet f.eks. perlekurv og hvid margeritte, og de breder sig vildt, men de er skønne. Jeg hører til de lettere gul-forskrækkede, så det arbejder jeg med ;-)

    SvarSlet
  6. Jo, jeg har ægte mormorstauder hentet i min mormors have. Margueritten er den der klarer sig bedst. Den står nu to steder. Fredløs har vi også. Med en helt ny have er det rart med planter der vokser hurtigt og jeg holder meget af de gamle stauder.

    Glæder mig til at se din irissamling. Det bliver helt sikkert inspirerende.

    God weekend
    Birgitte

    SvarSlet
  7. Ja, det kræver lidt af en have med mormorsstauderne, men flotte er de. Jeg er ret vild med den gule fredløs, mener ikke jeg har set den før. Måske jeg skal se om jeg kan finde plads til den, dejligt med ny inspiration!

    God weekend
    Pia

    SvarSlet
  8. Hvor ser det dejligt ud. Kan næsten mærke solen på huden og sommerferie-fornemmelsen i maven.....

    Men til dig spørgsmål. Jeg har ikke rigtigt nogle af dem, du nævner. Har dog tit overvejet marguritterne.

    Jeg hepper altså også på alle dine Iris, det bliver spændende.

    SvarSlet
  9. Det er altså en fabelagtig kombination, Marguritter og fredløs, som jeg vil tage til mig, Berit!

    Storartet i al sin enkelhed!

    Knus <3

    SvarSlet
  10. Jo mormor stauder er ikke sådan at undvære. Jeg har dog selv skaffet mig af med en del gul fredløs, fordi jeg havde set på den for længe (20 år samme sted). MEN jeg har gemt en lille gruppe i køkkenhaven, så jeg hurtigt kan fortryde.

    Dine billeder viser jo i hvert fald kvaliteten i planten.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg