Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

onsdag den 11. januar 2012

Iris-aversion ?

Det er gået op for mig at nogen haveejere har aversion mod iris, fordi de synes at de har grimme knoldede overfladiske rødder og i øvrigt virker alt for voldsomme i deres udtryk med den højde og drøjde de har.
Men.... det må være fordi de haveejere kun kender de høje kraftige Iris Germanica (også kaldet skægiris eller haveiris).

Iris Sibirica er derimod mellemhøje, spinkle og har alle rødderne under jordoverfladen. Deres blade danner en græsagtig tue i bedet - den silhuet der i øvrigt også er så populær for tiden med prydgræsser.

Så her er der noget der måske skal afprøves rundt omkring i haverne. På plantecentrene har de som regel en klassisk mørk blå og ofte også en hvid, så man kan købe dem i blomst og derved få syn for sagen før man køber dem.


På billedet herover kan I se hvordan den spinkle Iris Sibirica ser ud i min have sammen med de andre stauder i maj måned.
Der er en mørkeblå iris midt for og den hvide er på vej i øverste højre hjørne bag den blå akeleje. Min lysegule lupin er faktisk ikke så kraftig i væksten pga. jordforholdene - så nu kan I måske bedre vurdere væksten af iris sib. på billedet.

Det skal dog siges, at der indenfor Iris Sibirica også er lidt variation i bladenes bredde, længde og farve på de forskellige hybrider. Det vil jeg nok kunne vise jer mere om til juni når alle mine nye iris forhåbentligt har vokset sig større til dette års blomstring.
Lånt  fra An Obsessive Neurotic Gardener
Her ser I hvordan rødderne ser ud på en Iris Sibirica - det er helt almindelige trævlerødder, som vi kender det fra de fleste stauder.
Jeg har ikke selv fået taget et billed af dem, men har derfor lånt det fra en amerikansk haveblog An Obsessive Neurotic Gardener
 Se evt. også mit tidligere indlæg om "Iris Germanica og Iris Sibirica - kendetegn"





13 kommentarer:

  1. Hej Berit
    Jeg har flere forskellige slags iris, også skægiris. Og nok er knoldene grimme, men blomsterne er da smukke for ikke at tale om duften. Hvis jeg skal kritisere noget ved skægiris er det, at der bliver mange knolde og jeg synes, det er svært at dele dem, når man så har delt dem, hvad så? Skal jeg bare smide dem ud, en knold koster immervæk mindst en 50 er. Jeg har potter stående mange steder med knolde i og håber, at nogen af jer, der kommer den 19.5. vil have et enkelt eksemplar med hjem.
    Jeg kan også godt lide iris sibirica, dem har jeg også anskaffet mig nogle af.

    SvarSlet
  2. Hej Berit.

    Jeg må nok med det samme indrømme, at jeg ikke er den store iris-fan -altså dvs. før jeg læste dit indlæg her og så dit billede. Der ser jo fuldstændig forryggende flot og fantastisk ud med de blå iris sammen med gule lupiner (Jeg har en svaghed for gule og blå blomster sammen) Måske der kunne stå er par Iris Sibirica sammen med den smukke gule søster valmue??

    Bedste hilsner fra Mette

    SvarSlet
  3. Nej absolut ikke skræmt - jeg elsker Iris også de gamle med knoldene over jorden.
    Berit jeg tænkte på dig igår da jeg faldt i svime over en masse skønne dagliljer på dette link:http://www.theplantexplorer.com/dk/category/hemerocallis-daglilje-a-m-1/
    jeg ønsker mig gevaldig meget en lilla daglilje som skal stå ved mit spejlbassin, har du nogen erfaring med dem - jeg synes at man mest ser gule og orange nuancer?

    SvarSlet
  4. Jeg synes, at Germanica er grænsende til det vulgære, med en storslået, nærmest pralende skønhed - og jeg er dybt fascineret :-)
    Så jeg havde faktisk tænkt mig, at jeg ville have et par til af dem i haven - det kunne da være, jeg skulle lægge billet ind på er par af Høneballehavens ;-)
    Jeg har ingen sibirica. Det kunne også være, jeg skulle overveje et par af dem, selvom de ikke er helt så fascinerende vulgære - men nok lidt lettere at passe ind i bedene :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  5. Hej Signe
    Du har ret, jeg synes også, at de er grænsende til det vulgære, men smukke er de, og så er der lige duften, den er helt fantastisk. Du får en Germanica af mig i anledning af din fødselsdag. Godt nok lidt forsinket, men det er rart at have noget til gode ikke :o)

    SvarSlet
  6. Jeg har aldrig haft det store kendskab til iris, men sidste år fik jeg nogle stykker af en kollega. Den er meget spinkel og har den skønneste lilla farve (måske er den blå, men jeg synes den ser lilla ud) Jeg aner ikke hvad den hedder, men når jeg ser alle de smukke iris du har i haven ja så drømmer jeg om flere... :-)

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
  7. Jeg kan rigtig godt lide irisblomsterne, men synes, at germanica er vanskelige at passe ind i et staudebed pga deres vækstform. Når de er afblomstret, synes jeg ikke, de gør ret meget for bedet. Løsningen er måske at give dem et bed for sig selv.
    Du har ret, at sibirisk iris er nemmere at indpasse - de opfører sig jo som ganske alm. livskraftige stauder.
    De allerlækreste er for mig de forårsblomstrende arter; men i min have overlever de sjældent en vinter.

    SvarSlet
  8. Sikken smuk kombination, Berit! Min eneste mening om iris er, at de er skønne lige meget, hvad de hedder til efternavn og så holder jeg meget af, at de kommer så tidligt. Vores staudebed er dog også så tæt, at jeg kun lægger mærke til knoldene om vinteren.

    Ha´en god dag
    Birgitte

    SvarSlet
  9. Jeg elsker iris også Germanica. For jeg synes at det er fantastisk når en plante kan frembringe så prangende en blomst og så med duft. Men jeg kæmper med dem i min have fordi mine bede er så tætte at de ikke får lys nok. Det lader jeg mig nu ikke slå ud af, og jeg flytter på dem hele tiden, så en dag skal det nok lykkes :-)
    Jeg kiggede på Staudefeen forleden, og jeg tror helt sikkert at jeg skal have en sibirica eller to i år, og det er helt klart din skyld :-)

    SvarSlet
  10. Jeg har lidt af hvert, af det der trives godt. Der stod en klump iris af den blå du viser, dengang vi flyttede ind. Den er villig og alligevel nøjsom.

    I Regents park i London sidste år, så jeg noget meget store helt dybblå. Næsten for meget af det gode. Men hvem hvad der sniger sig ind på matriklen med tiden.

    Vil checke den blog du nævner, alene titlen giver løfte om ´noget særligt´.

    SvarSlet
  11. Iris er en plante jeg har fått skikkelig sansen for, og for 3-4 år siden sådde jeg Iris chryographes, i en herlig lillafarge. De har enda ikke blomstret, men er blitt store og kraftige planter! Jeg må vel være verdens mest tålmodige sjel.... :)
    Men kanskje de blomstrer nettopp i sommer?
    Nydelig bilde av de blå Irisens dine!

    SvarSlet
  12. Hvor ser det smukt ud i din have! Jeg selv er blevet mere opmærksom på de sibiriske iris og har taget flere sorter hjem i år. Jeg tror, at man ofte imponeres af de pompøse og vælger i første omgang de store skægiris, som jeg dog aldrig bliver træt af, og siden hen sniger det mere enkle sig ind på en.

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg